Το πρώτο είναι ότι όπου διαβάζεις τίτλο που ξεκινάει με το «Ανατροπή στην υπόθεση τάδε», είναι απάτη κάποιου βλαμμένου (υποτίθεται) αρχισυντάκτη που βάζει έναν έρμο συντάκτη να βάλει αυτό τον τίτλο.
Γιατί, κάποια στιγμή, κάποιος πολύ ψαγμένος «γκουρού» της τεχνολογίας του είπε ότι ο αλγόριθμος (μη ρωτήσετε «ποιος;» ένας είναι ο αλγόριθμος) λατρεύει τη λέξη «ανατροπή» και όταν την χώνεις σε κάθε τίτλο, θα σε εκτοξεύσει προς την κατάκτηση των άγνωστων πλανητών του διαδικτύου.
Σε λιγάκι, πιθανότατα κάποιος θα πετάξει την ιδέα να μπαίνει δύο φορές η λέξη «ανατροπή» για να βγει πάνω από τους άλλους, όπως προέκυψε το «Ααβόρα» για να βγαίνεις (κάποτε) στην κορυφής της λίστας των κινηματογράφων.
Η έτερη διαπίστωση από τότε που το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μπει χοντρά στη ζωή μας (βολικό είναι και το λέω ειλικρινά) είναι πως, εννέα στις δέκα φορές, δεν υπάρχει μια προσφορά που θα σου παρουσιαστεί με τη μορφή «πάρε τώρα γιατί ζούμε περίεργες φορές και δεν ξέρεις τι γίνεται αύριο», που δεν θα συνεχίσει να υπάρχει τουλάχιστον, ακόμα μια βδομάδα, ένα μήνα, ένα εξάμηνο. Ή που δεν θα την βρεις σε κάποιο άλλο e-shop. Και καλύτερη. Εντάξει, θα υπάρχει και η μία φορά που πραγματικά θα είναι για 24-48 ώρες και θα είναι μοναδική. Αλλά σε αυτή την περίπτωση μέχρι να σκεφτείς ποιον λάκκο έχει η φάβα, την εποχή που το δούλεμα πάει σύννεφο, θα την έχεις χάσει.
Από τότε (κάπου τα 6-7 τελευταία χρόνια) μπήκε στη ζωή μας η Black Friday, η αναλογία (για εμένα) εκνευρισμού προς πραγματική ευκαιρία είναι 10 προς ένα (τουλάχιστον). Υπέρ του εκνευρισμού βέβαια.Παράδειγμα. E-shop με ωραία μπλουζάκια πουλάει το καλοκαίρι με έκπτωση κοντά στο 50% και 2+1 δώρο. Καλή φάση! Τώρα την ημέρα/εβδομάδα/μήνα…αιώνα Black Friday βλέπω διαφήμιση «80% και 2+1 δώρο».
«Μεγάλε την κάναμε! Φτιαχτήκαμε» λέω, γιατί δεν υπάρχει περίπτωση να σταματήσω κάποια στιγμή να την πατάω σαν μαθητούδι. Μπαίνω βλέπω και διαπιστώνω ότι αυτά που είχαν μικρότερη έκπτωση (ποσοστιαία) το καλοκαίρι ήταν και με ολίγον ακριβότερη τιμή τώρα που ήταν στο (λέμε) 80%! Μαγικό ε;
Σημαντικές διαπιστώσεις. Μέσα στην δίνη των συνεχόμενων προσφορών υπάρχει μια «αρχική τιμή» η οποία χάνεται στα βάθη του χρόνου και είναι περίπου θρύλος. Όταν άνοιξε κάποιος το μαγαζί του, είπε ότι θα πουλάει π.χ ένα t-shirt 35 ευρώ.
Από τότε το δουλεύει συνέχεια με προσφορές, οπότε ποτέ δεν είχε πραγματικά τόσο, για τον αγοραστή. Ενδιάμεσα βέβαια επειδή ακρίβυναν τα πάντα το 35 μπορεί να έχει γίνει 42. Αλλά και πάλι αυτή η διαφοροποίηση της αρχικής τιμής δεν βγήκε στην «βιτρίνα». Έτσι όμως η έκπτωση 50% του καλοκαιριού μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την…80% του φθινοπώρου.
Η δεύτερη (διαπίστωση) έχει να κάνει με τα γραφιστικά ταχυδακτυλουργικά. Δεν ανακαλύφθηκαν τώρα αλλά χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις για να μας δείξουν πόσο ζώα μας θεωρούν. Βλέπετε υπάρχει η έκπτωση 50% και υπάρχει και η… up to 50. Η πρώτη είναι 50% η δεύτερη «μέχρι 50%».
Όταν αυτό το φτιάχνει ο γραφίστας όμως του λες «Δημητράκη κοίτα αυτό το up to να μη φαίνεται και πολύ. Βάλε έτσι τεράστιο το -50% και άμα τσιμπήσουνε και μπούνε τα προβατάκια στο site ότι αρπάξει το… ταμείο μας». Άσε που δεν είναι και κανένας υποχρεωμένος να γνωρίζει τι σημαίνει το «up to». Γι αυτό και ελάχιστοι βάζουν «μέχρι και».
Όπως αντιλαμβάνεστε από τα παραπάνω δεν είμαι κάποιος που αγνοεί τις αγορές. Το ψάχνω. Η τσεπούλα μου το ξέρει. Αν είχα την άνεση θα ήμουν βαριά εθισμένος καταναλωτής σε σημείο να σιχαίνομαι τον εαυτό μου. Με αυτή την «ιδιότητα» ναι, μπορώ να πω ότι η Black Friday και μετά η Cyber Monday στην Ελλάδα είναι (κατά κανόνα) μια οργανωμένη εξαπάτηση, σε σημείο που θα μπορούσε να είναι ένα κοινωνικό πείραμα για το πόσο βλάκες μας θεωρούν (και) σε αυτό τον τομέα. Και ναι θα βρείτε και πραγματικές προσφορές.
Σε δύο περιπτώσεις. Η πρώτη είναι αν κάποιος επιχειρηματίας ακολουθήσει αυτό που είναι και εκτός των συνόρων η Black Friday με τιμές στο «πάτωμα» για ΜΙΑ μέρα και μόνο. Η δεύτερη αν, στο παπούτσι που σας αρέσει, φοράτε νούμερο… 38/39 και επειδή είναι το τελευταίο που έχουμε στην αποθήκη το βάζουμε 50-60% κάτω.
Οπότε καταλήγουμε στα εξής. Εκπτώσεις 30% δεν είναι Black Friday αλλά κάτι που μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο χρόνο επειδή τα μαγαζιά βαράνε μύγες εκτός εορτών και επίσης πρέπει να ξεστοκάρουν.
Το να αγχώνεσαι για να βρεις την πραγματική προσφορά αυτό το διάστημα, υπό την πίεση των mail και notifications που σε βομβαρδίζουν κατά ριπάς είναι πιο αγχωτικό και εκνευριστικό από το να ψάχνεις μια ώρα τη μέρα στο Netflix για να βρεις καμιά σειρά της προκοπής. Τέλος επειδή είναι ανοιχτά τα μαγαζιά και την προσεχή Κυριακή (26/11) να είστε άνθρωποι όταν βγαίνετε έξω και να μην σπάτε τα στομάχια των υπαλλήλων επειδή την έχετε δει «μαντάμ Σουσού».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.