Πέρασαν 14 χρόνια από τη στιγμή που διενεργήθηκε ο τελευταίος διαγωνισμός του ΑΣΕΠ. Οι εξετάσεις του 2008 ήταν ιδιαίτερα δύσκολες και προέβλεπαν ακόμα και... πέναλτι για όσους έδιναν λάθος απαντήσεις. Τα ποσοστά επιτυχίας ήταν μικρά. Ενδεικτικά στους φιλόλογους, μόλις το 15% κατάφερε να περάσει τη βάση που απαιτούνταν για να διοριστεί. Τότε ο νόμος του κράτους προέβλεπε τον διορισμό των αρίστων. Ομως το 2022, υπάρχουν εκπαιδευτικοί που ενώ κατάφεραν να συγκεντρώσουν τη βαθμολογία που απαιτούνταν δεν δουλεύουν ούτε σαν αναπληρωτές.
Ο Θεοχάρης Μουρέλλος ήταν 29 προς 30 ετών όταν έδωσε εξετάσεις για να διοριστεί στο δημόσιο σχολείο. Εδωσε απαντήσεις ακόμα και για το σχέδιο διδασκαλίας, πέρασε τη βάση αλλά 13 χρόνια μετά είναι εκπρόσωπος του συντονιστικού επιτυχόντων του ΑΣΕΠ του 2008 που είδαν εαυτούς να μένουν εκτός ενώ διορίζονταν με διατάξεις επί διατάξεων ακόμα και άτομα που δεν είχαν πιάσει τη βάση στις εξετάσεις. Είναι ένας από τους εκπαιδευτικούς που ενώ πέρασαν τη βάση δεν εργάστηκαν ούτε σαν αναπληρωτές στα δημόσια σχολεία με αποτέλεσμα να μην έχουν προϋπηρεσία που απαιτεί ο σημερινός νόμος για να διοριστούν.
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει 25.000 διορισμοί εκπαιδευτικών. «Δεν χωρούσαν 3.000 άνθρωποι που αδικήθηκαν βάναυσα;» διερωτάται ο κ. Μουρέλλος μιλώντας στο Reader. «Μας συμπεριφέρονται με έναν τρόπο που βγάζει μένος απέναντί μας. Μας άφησαν χωρίς αναπλήρωση και χωρίς προϋπηρεσία, μας έφαγαν διορισμούς και διόρισαν μόνο 400 άτομα με χαμηλότερες βαθμολογίες και μας αφαίρεσαν και τα μόρια!» τονίζει.
Οι αδικημένοι του ΑΣΕΠ του 2008 αγωνίζονται «ακόμα και αν δεν τα καταφέρουμε γιατί αυτό που έχουμε βιώσει, αυτός ο αποκλεισμός είναι πρωτοφανής. Είναι πρωτοφανές αυτό που γίνεται σε ένα δυτικό κράτος, απέναντι σε μία συγκεκριμένη ομάδα ατόμων που έδωσαν εξετάσεις και αξιολογήθηκαν. Η Νέα Δημοκρατία έκανε λόγο για αξιολόγηση προεκλογικά. Και εμείς που είμαστε αξιολογημένοι με τη βούλα μας πετάει έξω. Συνεχίζει το ίδιο που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ. Πρέπει να υπάρξει διακομματικά μία τροπολογία για εμάς που έχουμε αδικηθεί τόσα χρόνια έστω και σε επίπεδο αναπληρώσεων. Είμαστε αποκλεισμένοι από όλους τους πίνακες. Εχουμε απόφαση υπέρ μας από τον Συνήγορο του Πολίτη και δύο από το ΣτΕ».
ΑΣΕΠ και διορισμοί 100% σε όσους περνούσαν τη βάση
Ο διορισμός εκπαιδευτικών στην Ελλάδα μέσω γραπτών εξετάσεων του ΑΣΕΠ ξεκίνησε το 1998. Επειδή υπήρχε η επετηρίδα δημιουργήθηκε μία μεταβατική περίοδος στην οποία προβλεπόταν πως μέχρι το 2002 το 60% θα διοριζόταν από τον πίνακα των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ και το 40% από την επετηρίδα. Ομως ο συγκεκριμένος νόμος του κράτους δεν τέθηκε ποτέ σε πλήρη ισχύ.
Ετσι έφτασαν να δώσουν ΑΣΕΠ εκπαιδευτικοί το 2008, όπου ίσχυε το 60% διορισμών μέσω εξετάσεων. Τότε το υπουργείο Παιδείας θέσπισε νόμο στον οποίο προβλεπόταν πως το 100% των διορισμών στα δημόσια σχολεία στην Ελλάδα θα γινόταν μέσω ΑΣΕΠ. Στη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία προβλεπόταν επίσης πως και οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να είναι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ.
Η «φουρνιά» του 2008 έδωσε εξετάσεις θεωρώντας πως θα γίνονται οι διορισμοί αποκλειστικά και μόνο μέσω ΑΣΕΠ. Σύμφωνα με τον κ. Μουρέλλο κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ αφού οι διορισμοί συνέχισαν σε ποσοστό 60% από ΑΣΕΠ. Ουσιαστικά οι εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία συνέχισαν να διορίζονται με το σύστημα που προβλεπόταν να καταργηθεί πλήρως το 2002.
Οι… βασανιστικές εξετάσεις του 2008
Οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ για τη χρονιά 2008 έγιναν το 2009 λόγω μπλόκων των αγροτών σε κεντρικούς οδικούς άξονες και οι διορισμοί επιτυχόντων έγιναν την περίοδο 2010 – 2011. Τότε οι εκπαιδευτικοί έδωσαν εξετάσεις περιμένοντας διορισμούς 100% μέσω ΑΣΕΠ, όπως προέβλεπε ο νόμος Διαμαντοπούλου. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη και παρέμεινε το 60-40 που είχε ως αποτέλεσμα οι 4 στους 10 επιτυχόντες του ΑΣΕΠ να μείνουν εκτός δημόσιων σχολείων.
Οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ ήταν ιδιαίτερα δύσκολες το 2008. Ενδεικτικό της δυσκολίας είναι ο αριθμός των επιτυχόντων: από τους 22.000 υποψηφίους φιλόλογους μόλις οι 3.300 πέρασαν τη βάση του 55%, δηλαδή το 15%, σύμφωνα με τον κ. Μουρέλλο. Στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ του 2008 για τους φιλόλογους υπήρχαν δύο επίπεδα δοκιμασίας. Το ένα αφορούσε τα παιδαγωγικά με τη μέθοδο του multi choice με 100 ερωτήσεις συν το σχέδιο διδασκαλίας. Το άλλο αφορούσε το γνωστικό αντικείμενο που οι φιλόλογοι καλούνταν να δείξουν τις γνώσεις τους στα αρχαία ελληνικά, την ελληνική γλώσσα, την λογοτεχνία και την ιστορία. Οποιος έδινε εξετάσεις και δεν περνούσε ένα από τα δύο επίπεδα κοβόταν αφού έπρεπε να πιάσει τουλάχιστον στο καθένα 55%. Μάλιστα υπήρχε και αρνητική βαθμολογία: «αν επέλεγα στις πολλαπλές επιλογές μία λάθος απάντηση μου κοβόταν και ένα μόριο».
Το 2008 «οι εξετάσεις ήταν πάρα πολύ δύσκολες, ήταν αχανής ύλη. Εγώ είμαι φιλόλογος και έδωσα όλη την ιστορία, όλα τα αρχαία ελληνικά, όλη τη λογοτεχνία, γλώσσα, παιδαγωγικά. Ολα!» λέει ο κ. Μουρέλλος στο Reader. «Μιλάμε για πολύ διάβασμα. Πολλοί από εμάς τότε δούλευαν σε φροντιστήρια και όλη τη μέρα και τα σαββατοκύριακα διαβάζαμε. Πετύχαμε και περιμέναμε πως θα δουλεύαμε στο δημόσιο σχολείο. Δώσαμε εξετάσεις για να δουλέψουμε. Πήγαμε σύμφωνα με τον νόμο του κράτους» σημειώνει.
Το… παράδοξο με τους αριθμούς των επιτυχόντων
Οι διορισμοί στα δημόσια σχολεία συνέχιζαν να γίνονται με τη μέθοδο του 60% από ΑΣΕΠ και 40% από την επετηρίδα. Ομως οι αριθμοί δεν… έβγαιναν. Οπως είπε ο κ. Μουρέλλος στο Reader από το 2009 μέχρι το 2015:
- Το 60% των διορισμών αντιστοιχούσε σε 1.835 εκπαιδευτικούς
- Το 40% αντιστοιχούσε σε 2.500 εκπαιδευτικούς
«Ολο αυτό συνέβη λόγω μίας πολυνομίας αφού υπήρχαν πολλές διατάξεις του κράτους που συνέχιζαν τη μεταβατική περίοδο με το 60% - 40%» τόνισε ο κ. Μουρέλλος.
Η αδικία του ΑΣΕΠ το 2008
Οι 4 στους 10 επιτυχόντες των ιδιαίτερα δύσκολων εξετάσεων του 2008 έμειναν εκτός εξαιτίας του 60-40 και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να διοριστούν «και συνάδελφοι που δεν είχαν δώσει εξετάσεις ή που είχαν κοπεί στις εξετάσεις. Είχαμε και αυτό το φαινόμενο, κομμένοι να διορίζονται με άλλες διατάξεις του κράτους, με βάση την προϋπηρεσία. Και μετά στις αναπληρώσεις, τόσα χρόνια, αντί να παίρνουν μόνο από ΑΣΕΠ, μας έβαζαν όλους, επιτυχόντες και μη σε έναν ενιαίο πίνακα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα άτομα σαν εμάς που δεν είχαν προϋπηρεσία, γιατί το 2008 ήμασταν στις αρχές και εμείς, δεν μπορούσαμε να πιάσουμε όσους είχαν προϋπηρεσία. Με αποτέλεσμα να μην παίρνουμε ποτέ μόρια!».
Ο πίνακας ήταν ενιαίος και μέχρι το 2015 τροφοδοτούνταν συνεχώς με διάφορους τρόπους. «Για παράδειγμα στους φιλόλογους, υπήρχαν σεμινάρια ειδικής αγωγής διάρκειας 6 μηνών. Ανθρωποι που δεν έδιναν ποτέ ΑΣΕΠ δίδασκαν δύο χρόνια στην ειδική αγωγή, έμπαιναν στον πίνακα και μας έπαιρναν τη θέση», είπε ο κ. Μουρέλλος. Στη συνέχεια ««καλούσαν αναπληρωτές τους ίδιους συναδέλφους, με τους οποίους δεν έχουμε πρόβλημα, αλλά εμείς δεν μπορούσαμε ποτέ να τους ξεπεράσουμε γιατί είχαμε μόνο τα μόρια από την επιτυχία μας στον ΑΣΕΠ».
ΑΣΕΠ: Εγινε «ιστορικό λάθος» και αφαιρέθηκαν όλα τα μόρια ενώ δεν διορίστηκαν άριστοι
Το 2015 έγινε προσφυγή ανθρώπων που πέτυχαν στον ΑΣΕΠ το 2008 και το ΣτΕ απεφάνθη «πως όλες οι διατάξεις του κράτους ήταν αντισυνταγματικές και οι διορισμοί που γίνονταν τόσα χρόνια ήταν αντισυνταγματικοί» Το Ανώτατο Δικαστήριο «κάλεσε την πολιτεία να αποκαταστήσει την πολύχρονη αδικία των ΑΣΕΠιτών και εμείς αναμένουμε ότι θα αποκατασταθούμε». Ομως τότε δεν έγιναν διορισμοί και 455 άτομα που έδωσαν εξετάσεις προσέφυγαν εκ νέου. Πήραν θετικές αποφάσεις και «ήρθε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που προσπάθησε να κλείσει το θέμα των ΑΣΕΠιτών διορίζοντας μόνο αυτούς τους 455, κανέναν άλλο. Τότε ο Σταύρος Κοντονής έλεγε στους συναδέλφους του ότι διαπράττουν ιστορικό λάθος επειδή δεν αποκαθιστούν όλους τους ανθρώπους». Οι 455 που διορίστηκαν με τη δεύτερη προσφυγή «δεν είχαν πει τίποτα σε κανέναν. Δεν είχαμε ενημερωθεί για την προσφυγή», λέει ο κ. Μουρέλλος.
Διορισμοί με προσόντα… Γαβρόγλου
Η... Οδύσσεια των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ συνεχίστηκε και ο πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου... έφερε τούμπα το σύστημα διορισμών. Με το άρθρο 73 του νόμου Γαβρόγλου, 455 επιτυχόντες του ΑΣΕΠ 2008, διορίστηκαν στη δημόσια εκπαίδευση, με την επίκληση ονομαστικών δικαστικών αποφάσεων, χωρίς να τηρείται η σειρά επιτυχίας στο διαγωνισμό, με αποτέλεσμα εκπαιδευτικοί με υψηλότερη βαθμολογία να παραμένουν αδιόριστοι.
«Ο λεγόμενος νόμος Γαβρόγλου έφερε νέο σύστημα διορισμών, μας αφαίρεσε τα μόρια του ΑΣΕΠ με αποτέλεσμα οι επιτυχόντες να κατακρημνιστούμε χιλιάδες θέσεις και διόρισε μόνο ανθρώπους που πήραν δικαστικές αποφάσεις από το ΣτΕ. Ομως το δικαστήριο δεν είπε διορίστε μόνο αυτούς! Αποτέλεσμα ήταν από τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ να διοριστούν άτομα με χαμηλότερες βαθμολογίες. Για παράδειγμα στη δική μου ειδικότητα (φιλόλογοι) διορίστηκε επιτυχών αυτός που έπιασε τη βάση (55%) και εγώ που έγραψα 70% είμαι εκτός. Υπάρχουν έτσι πάρα πολλοί. Διορίστηκαν άτομα που ήταν στις τελευταίες θέσεις και έμειναν εκτός άνθρωποι που έγραψαν καλύτερα», λέει ο κ. Μουρέλλος στο Reader.
Ουσιαστικά από το 2019 ήρθε το προσοντολόγιο Γαβρόγλου σύμφωνα με το οποίο πιστώθηκαν μόρια από προϋπηρεσία και γίνονται διορισμοί «χωρίς γραπτές εξετάσεις, μετράνε οι ξένες γλώσσες, τα σεμινάρια. Πολλοί από εμάς τα έχουμε αλλά δεν μπορούμε να φτάσουμε τους ανθρώπους με προϋπηρεσία γιατί δεν πιστωθήκαμε ποτέ την επιτυχία μας στον ΑΣΕΠ το 2008».
Στο δημόσιο σχολείο «βάσει πολιτικής βούλησης»
Το 2022 το ΣτΕ με την απόφαση 1834/2021, εξισώνει τους 455 διορισθέντες επιτυχόντες του ΑΣΕΠ 2008 με τους υπόλοιπους επιτυχόντες του διαγωνισμού. Το Ανώτατο Δικαστήριο «είπε πως οι 455 συνάδελφοι διορίστηκαν βάσει πολιτικής βούλησης και όχι δικαστικής απόφασης. Ορθώς και νομίμως διορίστηκαν γιατί είχαν αδικηθεί. Εδώ εγείρεται το ερώτημα για τις αρχές της αξιοκρατίας. Πώς είναι δυνατόν να διορίζεται ορθώς ένας άνθρωπος που έγραψε χειρότερα από εμένα και το κράτος να μην αποκαθιστά εμένα που έχω γράψει καλύτερα».
Ενδεικτικό της αδικίας είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον κ. Μουρέλλο, στους φιλόλογους που έδωσαν ΑΣΕΠ το 2008, το 700 που έχει γράψει σχεδόν άριστα από τους 22.000 είναι εκτός δημόσιου σχολείου ενώ το 3.300 που προσέφυγε στο ΣτΕ τη δεύτερη φορά είναι εντός. «Υπήρξαν άνθρωποι που δεν πέτυχαν στον ΑΣΕΠ και διορίστηκαν. Από τη στιγμή που μιλάμε για αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, από τη στιγμή που διορίστηκαν άνθρωποι με χαμηλότερες βαθμολογίες, θεωρώ ότι άνθρωποι με υψηλότερες έχουν δικαίωμα. Ολα τα άλλα είναι νομικίστικα τερτίπια, όπως ότι δεν κάναμε προσφυγή τη δεύτερη φορά» λέει στο Reader. Οσο για την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως που είχε πει πως από τους συμμετέχοντες του ΑΣΕΠ το 2008 διορίστηκαν οι τελευταίοι, ο κ. Μουρέλλος σχολιάζει πως «μάλλον δεν γνωρίζει πως οι πρώτοι είναι εκτός». Υποστηρίζει δε πως «το κράτος έχει συνέχεια», αναφερόμενος στον ισχυρισμό της υπουργού Παιδείας πως η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν βρίσκεται πίσω από τις αποφάσεις που πήρε ο Κώστας Γαβρόγλου και επηρέασαν τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ του 2008.
Η Νίκη Κεραμέως «δεν μας έχει δεχτεί ακόμα στο γραφείο της, αρνείται να κάνει διάλογο μαζί μας. Εχουμε απόφαση υπέρ μας του Συνηγόρου του Πολίτη την έχουμε καταθέσει τρία χρόνια και δεν έχουμε πάρει απάντηση από το υπουργείο Παιδείας. Η κυρία υπουργός απαντά μέσω της τηλεόρασης πως οι πίνακες έληξαν το 2008. Αυτό δεν ισχύ γιατί δεν αποδόθηκαν όλες οι προκηρυγμένες θέσεις στους διαγωνισθέντες. Πώς μπορεί να μιλά για πίνακες που έληξαν ενώ το 2019 διορίστηκαν συνάδελφοι από τους πίνακες του 2008 που είχαν και χειρότερες βαθμολογίες από εμάς; Πώς τελειώνει το θέμα όταν διορίστηκαν κάποιοι από εμάς με βάση τον πίνακα του 2008; Υπάρχουν εκκρεμότητες που έπρεπε να θεραπευτούν. Είναι εκκρεμότητα της πολιτείας. Βιώνουμε μία πολυετή αδικία στο θέμα των διορισμών και των αναπληρώσεων. Για παράδειγμα ακούω συναδέλφους να λένε πως γύρισαν όλη την Ελλάδα. Συμφωνώ δεν ερχόμαστε σε ρήξη με αυτούς. Σκέφτηκε κανείς εμάς που δώσαμε σε έναν διαγωνισμό να δουλέψουμε και εμείς και μας στέρησαν το δικαίωμα να αποφασίσουμε αν θα γυρίσουμε όλη την Ελλάδα; Αυτό το μεράκι είχαμε και γι αυτό δώσαμε εξετάσεις».
Πώς μπορεί να λυθεί αυτή η πολύχρονη αδικία; Σύμφωνα με τον κ. Μουρέλλο με την κατάθεση μίας διακομματικής τροπολογίας, όπως αυτή που κατέθεσε ο Χάρης Καστανίδης.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.