Μενού
fantom-pilotoi
Ο κυβερνήτης Σμηναγός και συγκυβερνήτης του Phantom | Shutterstock, Eurokinissi, Glomex
  • Α-
  • Α+

H συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους F-4 Phantom στα ανοιχτά του Κατακόλου βύθισε στο πένθος τις Ενοπλες Δυνάμεις. Ο 29χρονος υποσμηναγός και συγκυβερνήτης του αεροσκάφους Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας ανασύρθηκε νεκρός από τα νερά του Κυπαρισσιακού κόλπου τη στιγμή που οι έρευνες για τον 31χρονο κυβερνήτη, σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη, συνεχίζονται με κάθε διαθέσιμο μέσο. Στο σημείο επιχειρούν ένα C-130, ένα Super Puma, ένα Sikorsky S-70, ενώ τα στρατιωτικά ελικόπτερα θα εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια της νύχτας. Παράλληλα στο σημείο επιχειρούν και πλωτά μέσα του λιμενικού σώματος.

Η συντριβή του μαχητικού φαίνεται πως έγινε μέσα σε δευτερόλεπτα. Το μοιραίο Phantom συμμετείχε σε μία ιδιαίτερα απαιτητική άσκηση για αποφυγή εντοπισμού από εχθρικά ραντάρ. Στη συγκεκριμένη άσκηση το αεροσκάφος βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο και στη συνέχεια κατεβαίνει με ταχύτητα για να φτάσει κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Επειτα γίνεται με εξίσου μεγάλη ταχύτητα η στροφή και σε αυτό το σημείο της άσκησης συνετρίβη το αεροσκάφος στον Κυπαρισσιακό. Τουρούτσικας και Τσιτλακίδης δεν πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα εκτίναξης. Σύμφωνα με τον Γιώργο Γερούλη αντιπτέραρχο εν αποστρατεία, πίσω από τη συντριβή είναι πιθανότατα τρεις αιτίες: 

  1. Αιφνίδια μηχανική βλάβη
  2. Ανθρώπινο λάθος
  3. «Μαύρισμα» του κυβερνήτη g-LOC

Η αιφνίδια μηχανική βλάβη βρίσκεται στο «τραπέζι» σαν σενάριο, αλλά αρμόδιοι έχουν υποστηρίξει πως τα Phantom είναι από τα καλά συντηρημένα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Την ίδια στιγμή το ανθρώπινο λάθος είναι ανοιχτό σαν ενδεχόμενο και άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη άσκηση για αποφυγή εχθρικών ραντάρ, οι πιλότοι εξαιτίας της ταχύτητας δεν έχουν περιθώρια για λάθη.

g-LOC: Απώλεια συνείδησης εξαιτίας «των G» (επιτάχυνση της βαρύτητας)

Οσον αφορά το g-LOC πρόκειται για απώλεια συνείδησης που προκαλείται από πολλαπλάσια της επιτάχυνσης της βαρύτητας. Πρόκειται για όρο που χρησιμοποιείται στην αεροπορία και την ιατρική για να περιγραφεί η απώλεια συνείδησης από παρατεταμένη και υπερβολική επενέργεια βαρυτικών δυνάμεων, που στραγγίζει τον εγκέφαλο από αίμα, προκαλώντας εγκεφαλική υποξία.

Η κατάσταση αυτή είναι πολύ πιθανή να επηρεάσει πιλότους μαχητικών αεροσκαφών ή αστροναύτες. Περιστατικά g-LOC είναι υπεύθυνα για δυστυχήματα με μαχητικά αεροσκάφη ή άλλα αεροσκάφη που μπορούν να διατηρήσουν υψηλά G (πολλαπλάσια των 9,81m/s^2, που είναι η επιτάχυνση της βαρύτητας).

Η εκπαίδευση σε υψηλά G για πιλότους μαχητικών αεροσκαφών περιλαμβάνει επίγεια εκπαίδευση για το g-LOC σε ειδικές κεντρόφυγες κατασκευές, που είναι μπορούν να εκθέσουν τους εκπαιδευόμενους σε 9G για αρκετή ώρα. «Μία ταχύτητα χωρίς επιτάχυνση νορμάλ είναι 13 χιλιόμετρα το λεπτό ή 216 μέτρα. Σε ύψος 90 μέτρων (σ.σ. ήταν το μοιραίο Phantom), για να αντιδράσεις θέλεις λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο», είπε ο κ. Γερούλης.

Το χρονικό 

Στις 10:15 τη Δευτέρα (30/1), δύο μαχητικά F-4 Phantom απογειώθηκαν από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας. Για 15 λεπτά τα δύο μαχητικά πετούσαν χαμηλά στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας με πολύ υψηλές ταχύτητες. Στις 10:30, το στίγμα του ενός αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ. Ο νούμερο δύο του σχηματισμού παρέμεινε στην περιοχή για όσο του επέτρεπαν τα καύσιμα, δίνοντας τις πρώτες πληροφορίες και άμεσα ξεκίνησε η έρευνα για τη διάσωση των πιλότων. Γρήγορα εντοπίστηκαν τα συντρίμμια του μαχητικού, το οποίο φαίνεται να έχει διαλυθεί εντελώς από τη βίαιη πρόσκρουση στη θάλασσα. Λίγη ώρα αργότερα και αφού έχουν ενημερωθεί οι δικοί του, ανακοινώνεται κι επίσημα πως ο συγκυβερνήτης του μαχητικού, ο 29χρονος υποσμηναγός Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας, έχει χάσει τη ζωή του.

Το αεροσκάφος Phantom 

Το F-4E Phantom II είναι διθέσιο μαχητικό πολλαπλού ρόλου με δύο κινητήρες. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Πολεμικής Αεροπορίας ο συγκεκριμένος τύπος Phantom είναι αμερικανικής κατασκευής ενώ τα πρώτα F-4 βγήκαν στη γραμμή παραγωγής το 1963. Oπως τονίζεται στην ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας τα πρώτα ελληνικά Phantom αποκτήθηκαν το 1974 με το αμυντικό πρόγραμμα Peace Icarus. Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο είναι αεροσκάφος δεύτερης γενιάς, 36 ελληνικά Phantom έχουν εκσυγχρονιστεί με σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα (πρόγραμμα Peace Icarus 2000), με αποτέλεσμα να έχει παραταθεί το όριο της επιχειρησιακής τους ζωής.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι επιδόσεις του F-4E Phantom II:

  • Πλήρωμα: 2
  • Κινητήρες: 2 General Electric J-79 turbojet engines with afterburners/Ώση: 17.900 λίβρες
  • Εκπέτασμα Πτερύγων: 11.7μ
  • Μήκος: 19.1μ
  • Μέγιστη ταχύτητα: 2,370 km/h ή 2.2 Mach
  • Μέγιστο ύψος: Πάνω από 15.240μ. ή 50.000
Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA