Συγκλονισμένη είναι η Ελλάδα από την πτώση του Canadair στην Κάρυστο, κατά τη διάρκεια της μεγάλης φωτιάς στον Πλατανιστό. Οι Αρχές ερευνούν πλέον τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, νεκροί έπεσαν ο 34χρονος κυβερνήτης του Canadair, Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, και ο 27χρονος συγκυβερνήτης, Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης.
Το Canadair CL-215, με κωδικό κλήσης «Silver 1», επιχείρησε χθες ρίψη νερού σε χαμηλό ύψος σε δύσβατη ορεινή περιοχή στην Κάρυστο. Οι δύο πιλότοι κατέβηκαν χαμηλά και απελευθέρωσαν τόνους νερού πάνω από την εστία της πυρκαγιάς.
Το αεροσκάφος πήρε ύψος, όμως το δεξί πτερύγιο βρήκε σε συστάδα δέντρων με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας. Το αεροσκάφος πήρε απότομη κλίση δεξιά, οι χείριστες έκαναν αγωνιώδη προσπάθεια να το κρατήσουν, ωστόσο συνετρίβη στο έδαφος.
Στο σημείο έσπευσαν ελικόπτερα και έκαναν συνέχεις ρίψεις νερού για να σβήσουν τα φλεγόμενα συντρίμμια του αεροσκάφους.
Για την πτήση, αλλά και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Canadair μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» πτέραρχος εν αποστρατεία, Κώστας Ιατρίδης. «Οι πιλότοι για να σβήσουν πιο αποτελεσματικά μία φωτιά κατεβαίνουν πολύ χαμηλά», αναφέρει.
«Θρηνούμε τον χαμό των πιλότων που έδωσαν τη ζωή τους για να σώσουν ζωές»
«Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συλλυπητήρια στις οικογένειες των δύο πιλότων αλλά και στην Πολεμική Αεροπορία που έχασε δύο αξιόλογους πιλότους. Το δέντρο της Πολεμικής Αεροπορίας ποτίζεται πάντα με ιδρώτα αλλά και με αίμα» είπε ακόμα και συνέχισε:
«Ο φόρος αίματος είναι βαρύς και σήμερα θρηνούμε τον τραγικό χαμό των δύο αυτών πιλότων που απέδειξαν ότι έδωσαν τη ζωή τους για να σώσουν ζωές. Οι εντολές της αεροπυρόσβεσης που εκτελούν είναι δύσκολες και επικίνδυνες. Αλλά και η αυτοθυσία αυτών των πιλότων είναι μεγάλη και είναι οι "μαχητές" εναντίον της φωτιάς».
«Η ζωή του πιλότου, είτε είναι στα πυροσβεστικά είτε είναι στα μαχητικά είναι ταυτισμένη με το καθήκον και την προσφορά. Η προσφορά απαιτεί αυτοθυσία. Και το τίμημα της αυτοθυσίας δυστυχώς είναι πολλές φορές ο θάνατος. Οι πιλότοι πάντα εκπαιδεύονται σκληρά για να μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα όταν χρειαστεί», πρόσθεσε ο κ. Ιατρίδης.
Πώς συνετρίβη το Canadair
Για την συντριβή του αεροσκάφους σημείωσε: «Πάντοτε υπάρχει κάποια αιτία. Είναι κάτω από αντίξοες συνθήκες, είναι το ανάγλυφο του εδάφους. Η προσπάθεια του πιλότου να κατασβέσει τη φωτιά τον ωθεί στο να κατέβει λίγο πιο χαμηλά από το επιτρεπτό προκειμένου να είναι πιο αποτελεσματικός».
Ακόμα συνέχισε: «Στην προσπάθεια του ο πιλότος να σβήσει τη φωτιά, το δεξί ακροπτερύγιο χτυπά σε μία συστάδα δέντρων, φεύγει ο πλωτήρας μαζί με την βάση του και έκτοτε βλέπουμε μια σπειροειδή βύθιση του αεροσκάφους και προσκρούει στο έδαφος».
Παράλληλα, ανέφερε: «Μέσα σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα βλέπουμε την προσπάθεια του πιλότου να επαναφέρει το αεροσκάφος αλλά δυστυχώς είναι δύσκολο γιατί η αποκόλληση του πλωτήρα δημιούργησε ζημιές στο πηδάλιο κλίσεως και δε μπορούσε να ενεργήσει ο χειριστής και να το επαναφέρει, με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή την τραγική κατάληξη».
Γιατί τα Καναντέρ δεν έχουν πτυσσόμενα καθίσματα;
Σύμφωνα με τον κ. Ιατρίδη, «κανένα μεταφορικό αεροσκάφος ή πυροσβεστικό δεν έχει κάθισμα εκτίναξης. Έχουν μόνο τα μαχητικά έτσι τα έχει ο κατασκευαστής. Είναι δύσκολο να υπάρχουν εκτινασσόμενα καθίσματα. Σε πολλά αεροσκάφη υπάρχουν πολλές φορές 2-3 πιλότοι μαζί με τον μηχανικό όπως είναι τα C-130 και είναι δύσκολο να υπάρξει εκτίναξη».
Ο πτέραρχος εν αποστρατεία συνέχισε: «Λόγω κατασκευής είναι δύσκολο να φύγουν οι πιλότοι ή όσοι βρίσκονται στην καμπίνα. Ο μόνος τρόπος είναι η σκληρή εκπαίδευση, το πρωτόκολλο και η ασφάλεια των πτήσεων. Μόνο αυτά μπορεί να προλαμβάνουν ένα δυστύχημα ή μία τραγική κατάληξη».
«Πολλές φορές, όταν βλέπει ο πιλότος να καίγονται περιουσίες και ότι κινδυνεύουν άνθρωποι, κάνει ό,τι είναι δυνατόν, με αυτοθυσία κατεβαίνοντας και πιο χαμηλά για να σβήσει πιο αποτελεσματικά μια φωτιά», ανέφερε ο κ. Ιατρίδης.
«Όσο πιο ψηλά ρίχνεις το νερό και όσο πιο μεγάλη είναι η φωτιά, οι υψηλές θερμοκρασίες , το νερό εξατμίζεται. Γι’ αυτό πολλές φορές οι πιλότοι αναγκάζονται να το ρίξουν λίγο πιο χαμηλά για να υπάρχει αποτέλεσμα», είπε ακόμα.
Γιατί είναι κρίσιμα τα λεπτά πριν ή μετά τη ρίψη του νερού;
«Πάντοτε όταν υπάρχει πυρκαγιά και φεύγει ένα πυροσβεστικό να κάνει την πρώτη ρίψη, ποτέ δεν κάνει την πρώτη ρίψη άμεσα πάντοτε θα περάσει να κάνει μία επιθεώρηση πώς εξελίσσεται η φωτιά και στη συνέχεια στη δεύτερη ρίψη, τότε θα δει από πώς θα πέσει για να ρίξει το νερό και στη συνέχεια πώς θα φύγει, όταν υπάρχουν χαράδρες και βουνά», κατέληξε ο κ. Ιατρίδης.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.