Στην τελική του ευθεία έχει μπει το θρίλερ με το χαμένο τουριστικό υποβρύχιο που εξαφανίστηκε ενώ εξερευνούσε το ναυάγιο του Τιτανικού. Καθώς το οξυγόνο των πέντε ανθρώπων που επιβαίνουν στο βαθυσκάφος αναμένεται να εξαντληθεί σε λίγες ώρες, οι έρευνες έχουν επικεντρωθεί σε ένα απομακρυσμένο σημείο του Βόρειου Ατλαντικού όπου την Τρίτη ακούστηκαν υποθαλάσσιοι «κρότοι», που θα μπορούσαν να προέρχονται από το σκάφος. Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε η αμερικανική ακτοφυλακή, το οξυγόνο θα εξαντληθεί στις 14:08, ώρα Ελλάδας.
Αν και οι αξιωματούχοι προειδοποίησαν ότι οι ήχοι μπορεί να είναι άσχετοι με το αγνοούμενο υποβρύχιο, οι ελπίδες αναπτερώθηκαν, με μία τεράστια επιχείρηση να έχει στηθεί έτσι ώστε να εντοπιστεί το βαθυσκάφος «Titan» που εξαφανίστηκε την Κυριακή ενώ μετέφερε πέντε άτομα σε ένα τουριστικό ταξίδι στο παγκοσμίου φήμης ναυάγιο, όπως σημειώνει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters.
Στη «μάχη» γαλλικό ρομπότ - δύτης
Ενώ η «ώρα μηδέν» για τους πέντε αγνοουμένους πλησιάζει, στη «μάχη» ρίχθηκε και ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων. Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.
Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.
Το Victor 6000 έφτασε αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια αφού το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (περίπου στις 14:00, ώρα Ελλάδας).
«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.
Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, εάν έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.
Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που είναι μεταξύ των πέντε αγνοουμένων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.
Το Ifremer έστειλε στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ. Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.
Οι κρότοι που αναπτέρωσαν τις ελπίδες
Η αμερικανική ακτοφυλακή ανέφερε νωρίτερα ότι ένα καναδικό αεροσκάφος, εξοπλισμένο για να εντοπίζει υποβρύχια, άκουσε θορύβους στην περιοχή του ναυαγίου, γδούπους που ακούγονταν ανά τακτά διαστήματα, κάθε περίπου 30 λεπτά. «Δεν ξέρουμε τι συνέβη. Οι θόρυβοι που ακούστηκαν μας δίνουν ελπίδα ότι το υποβρύχιο είναι στον πυθμένα και οι άνθρωποι είναι ακόμη ζωντανοί, όμως είναι πιθανά και άλλα σενάρια», είπε ο Λεφόρ. «Ακόμη και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους».
Η αμερικανική ακτοφυλακή, από την πλευρά της, δήλωσε ότι τηλεχειριζόμενα οχήματα (ROV) αναπτύχθηκαν υποβρυχίως κοντά στο σημείο όπου καναδικά αεροσκάφη κατέγραψαν τους θορύβους με τη χρήση σόναρ την Τρίτη και την Τετάρτη, αλλά δεν έχουν βρει ακόμη κανένα ίχνος του σκάφους.
Ο πλοίαρχος της ακτοφυλακής Τζέιμι Φρέντερικ δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι η ανάλυση των θορύβων ήταν «ασαφής». «Όταν βρίσκεσαι στη μέση μιας υπόθεσης έρευνας και διάσωσης, έχεις πάντα ελπίδα», είπε. «Όσον αφορά τους θορύβους συγκεκριμένα, δεν ξέρουμε τι είναι». Οι αξιωματούχοι δεν έδωσαν περιγραφή των ήχων.
Το υποβρύχιο ξεκίνησε με 96 ώρες οξυγόνου, σύμφωνα με την εταιρεία, κάτι που σημαίνει ότι θα μπορούσε να εξαντληθεί μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης (στις 14:00 περίπου). Όμως οι ειδικοί λένε ότι αυτό εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων, όπως το αν το υποβρύχιο έχει ακόμη ρεύμα και πόσο ήρεμοι έχουν παραμείνει οι άνθρωποι που επιβαίνουν σε αυτό.
Και την ώρα που ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τις έρευνες διάσωσης, ένας Αυστραλός ειδικός αναφέρει ότι μπορεί να υπάρχει ελπίδα. Ο Φρανκ Όουεν μίλησε στο BBC και δήλωσε πως ενδεχομένως το σκάφος έχει βγει στην επιφάνεια, όμως επειδή θα φαίνεται ένα πολύ μικρό μέρος του, τότε θα είναι δύσκολο να εντοπιστεί από την αμερικανική ακτοφυλακή.
Οι πέντε επιβαίνοντες
Το υποβρύχιο Titan κατασκευάσθηκε για να μεταφέρει πέντε ανθρώπους σε μεγάλα βάθη και έχει μήκος περίπου 6,5 μέτρα. Άρχισε την Κυριακή την κάθοδό του στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών και η επαφή μαζί του χάθηκε λιγότερο από δύο ώρες μετά την αναχώρησή του.
Μεταξύ των επιβαινόντων βρίσκεται ένας πάμπλουτος Βρετανός επιχειρηματίας, ο 58χρονος Χάμις Χάρντινγκ, ο οποίος είχε ανακοινώσει μέσω του Instagram τη συμμετοχή του σ' αυτή την ακραία και ασυνήθιστη εξόρμηση.
Το ναυάγιο του Τιτανικού, το 1912, ήταν μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές καταστροφές του 20ου αιώνα.
Ο πρώην δύτης και απόστρατος αξιωματικός του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, ειδικός στο ναυάγιο του Τιτανικού, συμμετέχει επίσης στο ταξίδι, σύμφωνα με την οικογένειά του.
Μέσα στο υποβρύχιο βρίσκονται ακόμη γι’ αυτή την αποστολή, κάθε θέση στην οποία κοστίζει 250.000 δολάρια, ο Πακιστανός μεγιστάνας Σαχζάντα Νταγούντ, 48 ετών και αντιπρόεδρος του ομίλου Engro, και ο γιος του, ο Σουλεϊμάν, 19 ετών, ανακοινώθηκε απ’ αυτή την πολύ πλούσια οικογένεια.
Η επιχείρηση OceanGate Expeditions, που είναι οργανώτρια του ταξιδιού και ο Αμερικανός επικεφαλής της Στόκτον Ρας βρίσκεται επίσης μέσα στο υποβρύχιο, διαβεβαίωσε πως «κινητοποιεί όλες τις επιλογές για να φέρει σε ασφάλεια το πλήρωμα».
Στο «φως» αγωγή του 2018
Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν επιθυμεί η Ακτοφυλακή να συνεχίσει τις έρευνές της και, αν καταστεί απαραίτητο, μπορεί να κινητοποιηθεί και το Πολεμικό Ναυτικό, διαβεβαίωσε ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου Τζον Κίρμπι.
Την ώρα που οι προσπάθειες αυτές αυξάνονται, προέκυψε μια αγωγή του 2018, την οποία είδε το Γαλλικό Πρακτορείο και η οποία δείχνει πως ένα πρώην στέλεχος της επιχείρησης OceanGate Expeditions, ο Ντέιβιντ Λόχριτζ, είχε απολυθεί αφού είχε εκφράσει σοβαρές αμφιβολίες για την ασφάλεια του υποβρυχίου.
Σύμφωνα με αυτόν τον πρώην διευθυντή θαλάσσιων επιχειρήσεων, το φινιστρίνι στο εμπρός μέρος του υποβρυχίου έχει κατασκευαστεί για να αντέχει την πίεση σε 1.300 μέτρα βάθους και όχι στα 4.000 μέτρα.
Ο Αμερικανός σεναριογράφος Μάικ Ράις, παραγωγός της διάσημης σειράς «The Simpsons», έχει ήδη κάνει τρία ταξίδια με την OceanGate Expeditions, από τα οποία το ένα το 2022 με το ίδιο υποβρύχιο που εξαφανίσθηκε, αφηγήθηκε τη Δευτέρα στο BBC. Όπως είπε για την εμπειρία του αυτή, «η επικοινωνία χάνεται σχεδόν πάντα και βρίσκεσαι στο έλεος των στοιχείων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, κανείς έχει πλήρη συνείδηση των κινδύνων που διατρέχει: «Πρέπει να υπογράψεις μια απαλλαγή ευθύνης πριν ανέβεις και ο θάνατος αναφέρεται τρεις φορές στην πρώτη σελίδα. Δεν είναι διακοπές με πούλμαν, μπορεί να έχει άσχημη τροπή».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.