Μενού
subtitanic
Το υποβρύχιο | YouTube
  • Α-
  • Α+

Μάχη ενάντια στον χρόνο δίνουν τα συνεργεία έρευνας και διάσωσης που επιχειρούν στον βόρειο Ατλαντικό, στο σημείο που βρίσκεται και το διάσημο ναυάγιο του Τιτανικού. Η τεράστια επιχείρηση έχει στηθεί για τον εντοπισμό του τουριστικού βαθυσκάφους με 5 επιβαίνοντες που αγνοείται από την Κυριακή, το οξυγόνο του οποίου αναμένεται να εξαντληθεί στις 14:08 (ώρα Ελλάδας) το μεσημέρι της Πέμπτης όπως ανακοίνωσε η αμερικανική ακτοφυλακή.

Το υποβρύχιο «Titan», μήκους 6,7 μέτρων, που ανήκει στην εταιρεία OceanGate Expeditions με έδρα τις ΗΠΑ, ξεκίνησε την κάθοδό του προς το ναυάγιο του Τιτανικού στις 08:00 το πρωί της Κυριακής (τοπική ώρα, 15:00 ώρα Ελλάδας). Έχασε επαφή με το πλοίο υποστήριξης από το οποίο αποκολλήθηκε έπειτα από περίπου μία ώρα και 45 λεπτά, δηλαδή λίγα λεπτά προτού φτάσει στο διάσημο ναυάγιο, σε μια απομακρυσμένη περιοχή του βόρειου Ατλαντικού.

Όταν ξεκίνησε το «Titan», σύμφωνα με την εταιρεία, διέθετε οξυγόνο για 96 ώρες, κάτι που σημαίνει ότι θα τελειώσει κάποια στιγμή μέσα στην ημέρα. Το πόσο θα διαρκέσει το οξυγόνο στην πραγματικότητα εξαρτάται, σύμφωνα με τους ειδικούς, από πολλούς παράγοντες, όπως αν το βαθυσκάφος έχει ακόμη ηλεκτρικό ρεύμα και από το αν οι επιβάτες έχουν διατηρήσει την ψυχραιμία τους.

Όταν οι ελπίδες αναπτερώθηκαν

Οι ομάδες έρευνας και οι συγγενείς των πέντε επιβαινόντων αναθάρρησαν την Τετάρτη μετά την ανακοίνωση του αμερικανικού λιμενικού ότι καναδικά πλοία άκουσαν ήχους από τον βυθό της θάλασσας. Το λιμενικό επισήμανε ότι τα τηλεκατευθυνόμενα υποθαλάσσια οχήματα έρευνας κατευθύνονται προς το σημείο όπου ακούστηκαν οι ήχοι, χωρίς ωστόσο προς το παρόν να έχει εντοπιστεί το βαθυσκάφος. Εξάλλου αξιωματούχοι τόνισαν ότι οι ήχοι αυτοί ενδεχομένως να μην προέρχονται από το Titan.

«Είναι μια εξαιρετικά δύσκολη στιγμή για τις οικογένειες των μελών του πληρώματος που εξαφανίστηκε με το Titan», δήλωσε ο επικεφαλής του αμερικανικού λιμενικού Τζέιμι Φρέντερικ στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου από τη Βοστόνη.

«Όταν βρίσκεσαι στη μέση μιας επιχείρησης έρευνας και διάσωσης, πάντα ελπίζεις», πρόσθεσε. Όμως τόνισε ότι «δεν μπορώ να σας πω τι είναι αυτοί οι ήχοι», εξηγώντας ότι η ανάλυσή τους δεν απέφερε συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

Στο μεταξύ χθες βρισκόταν καθ’ οδόν προς το σημείο που πιστεύεται ότι βρίσκεται το βαθυσκάφος ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων. Πρόκειται για το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 που μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.

Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου.

Αυτοί είναι οι πέντε επιβαίνοντες

Η τραγωδία εξελίσσεται στα παγωμένα νερά στα ανοικτά των ανατολικών ακτών του Καναδά, όπου βυθίστηκε ο Τιτανικός το 1912. Το ναυάγιό του βρίσκεται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων, ανατολικά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ.

Αξίζει να σημειωθεί πως στο βαθυσκάφος «Titan» επιβαίνουν πέντε άνθρωποι: Ο 58χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο πακιστανικής καταγωγής 48χρονος επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ με τον 19χρονο γιο του, ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος και ειδικός σε θέματα Τιτανικού Πολ- Ενρί Ναρζολέ και ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής και επικεφαλής της OceanGate.

Ο Σαχζάντα και ο Σουλεϊμαν Νταγούντ, πατέρας και γιος, ανήκουν σε μία από τις πιο εξέχουσες οικογένειες του Πακιστάν. Η εταιρεία τους, Dawood Hercules Corp, με έδρα το Καράτσι, ασχολείται με τη γεωργία, τα πετροχημικά και τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές.

Ο Σαχζάντα είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ινστιτούτου SETI που εδρεύει στην Καλιφόρνια, το οποίο αναζητά εξωγήινη νοημοσύνη, και μέλος του παγκόσμιου συμβουλευτικού συμβουλίου στο Prince's Trust International, που ιδρύθηκε από τον Βασιλιά Κάρολο Γ' για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων.

dawood
Ο Shahzada Dawood | World Economic Forum

Ο Χάμις Χάρντινγκ ζει στο Ντουμπάι των ΗΑΕ. Είναι ένας δισεκατομμυριούχος «τυχοδιώκτης» που κατέχει τρία ρεκόρ Γκίνες, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης διάρκειας σε πλήρες βάθος ωκεανού με πλήρωμα πλοίου.

Τον Μάρτιο του 2021, μαζί με τον εξερευνητή των ωκεανών Βίκτορ Βέσκοβο βούτηξαν στο χαμηλότερο βάθος της τάφρου των Μαριανών. Τον Ιούνιο του 2022, πήγε στο διάστημα με τον πύραυλο New Shepard της Blue Origin. Σε μια ανάρτηση στο Facebook το Σάββατο, δήλωνε «περήφανος» που ήταν μέρος της αποστολής του Τιτάνα στον Τιτανικό.

harding
Ο Hamish Harding

Ο Πολ-Ανρί Ναρζολέ είναι ένας πρώην αξιωματικός του γαλλικού ναυτικού που θεωρείται ειδικός στο ναυάγιο του Τιτανικού, έχοντας κάνει πολλά ταξίδια στα συντρίμμια του εδώ και αρκετές δεκαετίες.

Είναι διευθυντής υποβρύχιας έρευνας στην E/M Group και την RMS Titanic Inc, έχει ολοκληρώσει 37 καταδύσεις στο ναυάγιο και έχει επιβλέψει την ανάκτηση 5.000 αντικειμένων, σύμφωνα με το εταιρικό προφίλ του.

Συμμετείχε στην πρώτη αποστολή ανάκτησης στον Τιτανικό το 1987 ενώ βρισκόταν στο Γαλλικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκμετάλλευσης της Θάλασσας και ήταν αρχηγός της αποστολής στην πιο προηγμένη τεχνολογικά κατάδυση στο ναυάγιο το 2010, χρησιμοποιώντας σόναρ υψηλής ανάλυσης και τρισδιάστατη οπτική απεικόνιση.

nargeolet
Ο Paul-Henri Nargeolet | Instagram

Ο Στόκτον Ρας ίδρυσε την OceanGate Inc το 2009 για να παρέχει επανδρωμένα βαθυσκάφη για υποθαλάσσιους ερευνητές και εξερευνητές. Είναι ο πιλότος του σκάφους και έχει εμπειρία στην αεροδιαστημική και την τεχνολογία.

Σε μια συνέντευξη του στο CBS πέρυσι, υπερασπίστηκε την ασφάλεια του υποβρυχίου του, αλλά είπε ότι τίποτα δεν είναι χωρίς κίνδυνο. «Αυτό για το οποίο ανησυχώ περισσότερο είναι πράγματα που θα με εμποδίσουν να βγω στην επιφάνεια - προεξοχές, δίχτυα ψαριών, κίνδυνος εμπλοκής», είπε.

Οι φίλοι του τον περιγράφουν ως «πραγματικό πρωτοπόρο» και «ριψοκίνδυνο» καθώς έγινε ο νεότερος πιλότος τζετ στον κόσμο σε ηλικία 19 ετών το 1981 και πετούσε εμπορικά αεροσκάφη στο κολέγιο, σύμφωνα με το βιογραφικό της εταιρείας του.

rush
O Stockton Rush | OceanGate

Το ταξίδι, που κοστίζει 250.000 δολάρια κατ’ άτομο, ξεκινά από το Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη του Καναδά, και φτάνει στο ναυάγιο, που απέχει περίπου 600 χιλιόμετρα. Για να δουν το κουφάρι του πλοίου, οι τουρίστες επιβιβάζονται στο Titan, ένα καταδυόμενο σκάφος χωρητικότητας πέντε ατόμων, που χρειάζεται περίπου 2 ώρες για να καταδυθεί. 

Όπως αναφέρει η Guardian, η αμερικανική ακτοφυλακή δεν ανταποκρίθηκε αμέσως στο αίτημα για κάποιο σχόλιο, αφού πολλά Μέσα Ενημέρωσης μετέδωσαν ότι έχει ξεκινήσει επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στην περιοχή. 

«Είμαστε βαθύτατα ευγνώμονες για τη βοήθεια που λάβαμε από πολλές κυβερνητικές υπηρεσίες και εταιρείες ανοιχτής θαλάσσης, στις προσπάθειές μας να αποκαταστήσουμε την επαφή με το σκάφος» πρόσθεσε η OceanGate. 

Η εταιρεία αυτήν την περίοδο εκτελεί την πέμπτη «αποστολή» της στον Τιτανικό από τις αρχές του έτους, σύμφωνα με τον ιστότοπό της. Η αποστολή αυτή ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει την περασμένη εβδομάδα και να ολοκληρωθεί την Πέμπτη.

Ο Σον Λιτ, επικεφαλής της εταιρείας στην οποία ανήκει από κοινού το πλοίο υποστήριξης, το Polar Prince, δήλωσε χθες στους δημοσιογράφους ότι «ακολουθήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα», αλλά αρνήθηκε να δώσει διευκρινίσεις για το πώς διακόπηκε η επικοινωνία.

Ακόμη και αν εντοπιστεί το Titan, η ανάσυρσή του στην επιφάνεια θα είναι ένα δύσκολο έργο. Αν έχει ήδη καταφέρει να επιστρέψει στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του στην τεράστια θάλασσα θα είναι δύσκολος, ενώ είναι κλειδωμένο από έξω, κάτι που σημαίνει ότι οι επιβαίνοντες δεν μπορούν να βγουν από το βαθυσκάφος χωρίς εξωτερική βοήθεια. Αν το Titan βρίσκεται στον βυθό, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο να ανασυρθεί στην επιφάνεια λόγω της μεγάλης πίεσης και του πλήρους σκοταδιού που επικρατεί σε εκείνα τα βάθη.

Ερωτήματα για την ασφάλεια του βαθυσκάφους δημιουργήθηκαν το 2018 στη διάρκεια συμποσίου ειδικών της βιομηχανίας, ενώ αργότερα το ίδιο έτος ο πρώην επικεφαλής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, ο Ντέιβιντ Λόχριτζ, προσέφυγε δικαστικά εναντίον της εταιρείας, αφού εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια του Titan και απολύθηκε. Σύμφωνα με αυτόν, το φινιστρίνι στο εμπρός μέρος του βαθυσκάφους έχει κατασκευαστεί για να αντέχει την πίεση σε 1.300 μέτρα βάθους και όχι στα 4.000 μέτρα.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA