Παρακολουθήστε σε live streaming τη συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Επικρατείας αρμόδιου και για θέματα υποδομών και μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη για τις ενέργειες που θα γίνουν μετά από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
«Η ευθύνη που ανήκει στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί. Ζητώ ξανά συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και στους Ελληνες γιατί δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα. Είναι ειλικρινής συγγνώμη» είπε μεταξύ άλλων στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Γεραπετρίτης. «Δεν έχω αρμοδιότητα ούτε και διάθεση να ασχοληθώ με την απόδοση ευθυνών. Είναι υπόθεση της δικαιοσύνης. Τη διοικητική διερεύνηση την έχει αναλάβει ειδική επιτροπή εμπειρογνώμων». συμπλήρωσε.
«Εχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού οι παραιτήσεις των διοικητών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ τις έχει κάνεις αποδεκτές, τις επόμενες ημέρες οι νέες διοικήσεις» είπε.
Αναφερόμενος στα όσα διαπίστωσε κατά την παρουσία του στη Λάρισα, στάθηκε στα εξής:
- Λειτουργούσε το τοπικό κέντρο τηλεδιοικησης της Λάρισας.
- Δεν είχε συντελεστεί η αυτόματη χάραξη δρομολογίου πάνω στο πίνακα
- Δεν έγινε η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού
- Θα έπρεπε σύμφωνα με το προβλεπόμενο πρωτόκολλο να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας και για μία απόσταση 5,5 χλμ η πορεία. Αν είχε υπάρξει θα είχε αποφευθχει το μοιραίο καθώς θα προέκυπτε η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή.
«Δεν τα λέω για να τονίσω το ζήτημα του ανθρώπινου λάθους. Αν είχαμε ένα πλήρως σύστημα καθολικό τηλεδιοικησης το δυστύχημα κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε συμβεί. Πέρα από το ανθρώπινο λάθος υπάρχει ζήτημα με την ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών συστημάτων. Αναφέρθηκε και ο πρωθυπουργός» συμπλήρωσε.
Για το προσωπικό στον ΟΣΕ: «Είναι προφανές πως πάντοτε απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Εγινε προσπάθεια για ενίσχυση του Οργανισμού. Την τελευταία 15ετία υπήρξε σημαντική μείωση. Είχαμε μικρό ποσοστό αναπλήρωσης λόγω περιορισμών στις προσλήψεις και συνταξιοδοτήσεων. Τα τελευταία χρόνια με την παρούσα κυβέρνηση έγινε προσπάθεια. Με την κινητικότητα, με προσλήψεις με δελτίο παροχής υπηρεσιών -περίπου 200 άτομα- αλλά και τη δρομολόγηση για πρώτη φορά μόνιμες προσλήψεις. Το 2021 διαγωνισμό για 117 άτομα -36 σταθμάρχες- και το 2022 ακόμη 100. 217 επιπλέον προσλήψεων».
Για τις συμβάσεις: «Σηματοδότηση και τηλεδιοικήση. θα έχουμε σε πραγματικό χρόνο παρατήρηση των πορειών των τρένων. Θα υπάρχει έγκαιρη ειδοποίηση που θα αποτρέπει το ανθρώπινο λάθος. Με τη χρήση σύγχρονων συστημάτων που θα επιτρέπου η κάθε αμαξοστοιχία να αλληλεπιδρά με την άλλη και το κέντρο, ώστε αυτόματα να χαράσσεται η διαδρομή και σε περίπτωση λάθους να υπάρχει έγκαιρη ειδοποίηση. Αυτή η σύμβαση από το 2014 αναπτύχθηκε ως το 2017 μερικώς. Είχε υπάρξει παράδοση του 32%. Υπήρχαν σημαντικότατα σφάλματα.
Ενα μικρό ποσοστό ήταν λειτουργικό και το υπόλοιπο έπρεπε να ανακατασκευαστεί. Το 2017 σταματά η σύμβαση λόγω λαθών στην εφαρμογή. Η αρμόδια Αρχή της ΕΕ διαπιστώνει πως υπάρχουν σοβαρά σφάλματα, άρα διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης, Από το 2017 ως το 2019 δεν έγινε καμία παράδοση. Από τον Νοέμβριο 2019 γίνεται προσπάθεια ανάτασης της σύμβασης. Υπήρχαν πολλά προβλήματα από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Εν τέλει υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση από το 2021 με αποτέλεσμα να επανεκκινηθεί. Σήμερα έχει παραδοθεί -όχι υλοποιηθεί- το 70% της σύμβασης αυτής».
Για την επόμενη ημέρα: «Υπάρχουν δύο ζητήματα. Η υπόλοιπη της σύμβασης. Θα γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ηδη ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με την ανάδοχο εταιρία στη Γαλλία, και είχε συζήτηση για την υλοποίηση. Εδωσε εντολή για την επίσπευση όλων των διαδικασιών, ώστε να έρθει η ηλεκτρονική αναβάθμιση όσο πιο γρήγορα. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για τους χρόνους. Δεσμεύομαι προσωπικά πως θα είμαι πάνω από το έργο.
Το δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει με την επανεκκίνηση σιδηροδρόμου. Είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε την ολοκληρωση της αναβάθμισης. πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο. Είναι ένα λαϊκό και οικονομικότερο μέσο. Η επανεκκίνηση και ως ώτου ολοκληρωθεί το σύστημα θα γίνει μόνο υπό όρους πλήρους ασφάλειας. Θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς. Ισως σημάνει η μείωση στο μεταφορικό έργο για να εξασφαλίσουμε ικανό αριθμό. Επιπλέον με έναν καλύτερο συντονισμό στις δράσεις. Θα διασφαλιστεί από τους αρμόδιους φορείς».
Για την εκπαίδευση προσωπικού: Το πρόγραμμα σπουδών είναι ασυστηρό με κανόνες της ΕΕ. Καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση περίπου 6,5 μηνών, με εξαήμερη υποχρεωτική παρουσία όλων. Επίσης ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ. Είναι ασυτηρη αλλά θα αξιολογηθεί συνολικά το πλάισιο.
Για τις κλοπές: Θα φέρουμε αυστηρότερο πλαίσιο στη Βουλή για κλοπές και δολιοφθορές στο δίκτυυο. Είναι κάτι που συμβαίνει πολλά χρόνια, ειδικά για τον χαλκό και άλλα υλικά. Διακόπτονται δρομολόγια και έχουμε περισσότερα ζητήματα ασφάλειας.
«Συνεργασία με τη Γερμανία»
Μακροπρόθεσμα σχέδια: Υπάρχει ήδη ένα σχέδιο για ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ με διαφορετική προσέγγιση ασφαλείας. Για την αναβάθμιση των δικτύων Ο Πρωθυπουργός έχει επικοινωνήσει με τον Γερμανό Καγκελάριο και θα υπάρξει συνεργασία με αποστολή κλιμακίου στη χώρα μας για διερεύνηση και αναβάθμιση του δικτύου. Σύσταση του εθνικού οργανισμού διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Στο τέλος του Ιανουαρίου ψηφίστηκε ένα ολόκληρο νομοθετικό πλαίσιο, θα ενεργοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Πότε θα ανοίξει ο σιδηρόδρομος: Η επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Θα δούμε με όλους τους φορείς τον αναγκαίο χρόνο. Ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα. Θα υπάρξει μείωση συρμών, δρομολογίων ή σταθμών που θα σταματούν οι συρμοί. Είναι ένα σύνθετο πλαίσιο που θα το δούμε μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Εκείνο που θέλω να πω είναι πως δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δε έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας. Στις αποφάσεις θα συμμετάσχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι: Κυβέρνηση, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train και λοιποί πάροχοι.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.