Μενού
diavaseis
  • Α-
  • Α+

Κάθε εβδομάδα, η Σταυρούλα Κουλίτση, γράφει στο reader.gr και στη στήλη Διαβάσεις για όσα έκανε ή δεν έκανε, για όσα σκέφτηκε και για όσα προέκυψαν χωρίς να τα έχει σκεφτεί. Όλα αυτά «στην καλύτερη πόλη του κόσμου», γιατί όλοι έχουμε δικαίωμα στην ουτοπία.

Μια κανονική μέρα

Η πρώτη βόλτα στη Βαρκελώνη ειχε μια ανεξήγητη ησυχία. Σε μια τεράστια πόλη, με τεράστιους δρόμους, τεράστια κτίρια και πολύ κόσμο, το ότι μπορούσες να αναπνέεις καθαρό αέρα, να βλέπεις ουρανό και να μη σε τρελαίνει η φασαρία ήταν σχεδόν οξύμωρο. Αλλά σε μια πόλη που όλα τα πρακτικά λειτουργούν ρολόι, τα αυτοκίνητα είναι κατά βάση ηλεκτρικά, οι ράμπες και οι ποδηλατόδρομοι είναι παντού και τα πεζοδρόμια χωράνε περισσότερους από μισό άνθρωπο η κανονικότητα είναι όντως κανονική.

Η πόλη είναι φτιαγμένη για να σε προστατεύει αντί να παρεμβαίνει στη ζωή σου δυσκολεύοντάς την και αυτό είναι κάτι που αποτυπώνεται στην αύρα των ντόπιων που περπατάνε στο δρόμο σχεδόν χαμογελαστοί.

Μια δομημένη μέρα

Μια από τις πιο κλασικές εικόνες της Βαρκελώνης που κυκλοφορούν στα ίντερνετς είναι η αεροφωτογραφία της πόλης που δειχνει την τέλεια ρυμοτομία της. Τα πολυσυζητημένα blocks-“manzanas” που σημαίνει μήλο στα ισπανικά - ήταν μια ιδέα του αρχιτέκτονα και μηχανικού Ildefons Cerdà και η υλοποίηση της ξεκίνησε το 1860. Ουσιαστικά ήταν η λύση που δόθηκε ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των πολιτών. Περισσότερος φρέσκος αέρας, κτίρια με προσανατολισμό που αξιοποιεί το φως του ήλιου και ασφάλεια.

Στη σημερινή της μορφή η Βαρκελώνη είναι γεμάτη αόρατα πάρκινγκ που κρύβουν τα αυτοκίνητα, ενώ οι κάτοικοι έχουν έναν δικό τους χώρο εσωτερικά των blocks στον οποίο δεν έχουν πρόσβαση οι υπόλοιποι επισκέπτες. Ένα αρχιτεκτονικό θαύμα με κτίρια που έχουν απόλυτη συνοχή παρότι δεν είναι όλα ίδια μεταξύ τους. Οι πινελιές του Γκαουντί και της κληρονομιάς του ενσωματώνονται αρμονικά ή ακόμα καλύτερα ντύνονται όπως τους αξίζει.

Μια μέρα στο μετρό που όντως έρχεται

Η πόλη είναι γεμάτη με κόκκινα ποδήλατα και στην προσπάθεια να κάνουμε μια βόλτα με αυτά ανακαλύψαμε ότι μόνο οι locals έχουν δικαίωμα να τα χρησιμοποιούν, κάτι που σχεδόν μας σόκαρε. Ένας άκρως τουριστικός προορισμός που στόχο έχει να προστατεύει πάνω απ’ όλα τον πολίτη του. Δηλαδή, περίπου το αντίθετο από αυτό που συμβαίνει στην Αθήνα, την οποία βλέπουμε συνεχώς να αλλάζει και να προσαρμόζεται στους τουρίστες χωρίς να μεριμνά για τους ανθρώπους που ζουν εκεί. Ταυτόχρονα το δίκτυο των δημόσιων συγκοινωνιών είναι άρτια δομημένο όσον αφορά τον χώρο και τον χρόνο και ακόμα και το βράδυ δεν περιμένεις περισσότερο από 10 λεπτά οποιοδήποτε μέσο για να πας σε οποιοδήποτε σημείο.

Όλα αυτά με κάνουν να αναρωτιέμαι πώς άνθρωποι με τόσο κοινά χαρακτηριστικά, ζουν σε τόσο διαφορετικές συνθήκες και πότε πήραμε στην Ελλάδα το λάθος μετρό και χάσαμε τον δρόμο.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.